PELAYANAN PEMBUATAN DAN PERPANJANGAN SURAT IZIN TRAYEK ANGKUTAN PEDESAAN OLEH SEKSI ANGKUTAN DINAS PERHUBUNGAN KABUPATEN PANGANDARAN
Abstract
The background of this research is the large number of Rural Transport vehicle owners who do not extend their Transportation Business Route Permits. There are still many Rural Transport Vehicle Owners who do not understand the procedures for making Rural Transport Route Permit services. This study aims to determine the service for making and extending transportation route permits by the Transportation Section of the Pangandaran Regency Transportation Service in order to improve services for making and extending transportation route permits. This type of research is qualitative, the research focus is examining the service for making and extending transportation route permits by the Transportation Section of the Pangandaran Regency Transportation Service, the data sources are primary data, and secondary data. The results of this study indicate that the service for making and extending transport route permits by the Transportation Section of the Pangandaran Regency Transportation Service has not been optimal in accordance with the applicable service procedures so that the service objectives for making and extending transport route permits by the Transportation Service Section of the Pangandaran Regency Transportation Service have not been achieved. This is due to a lack of socialization by the Transportation Section of the Pangandaran Regency Transportation Service to Every Rural Transport Vehicle Owner regarding procedures for making and extending rural transport route permits, awareness of Transport Owners in extending rural transport route permits which are often late, vehicle owners do not follow established procedure.
References
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta:Rineka Cipta
Cahyono, Giri. 2008. Pengaruh Kualitas Pelayanan dan harga Pelayanan terhadap Kepuasan Masyarakat. Malang: Universitas Terbuka
Kasmir. 2006. Kewirausahaan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Komarudin. 1993. Manajemen Kantor Teori dan Praktek. Bandung: Triyenda
Karya.
Kotler, Philip.2003. Manajemen Pemasaran. edisi kesebelas, Jakarta: Indeks kelompok Gramedia.
Mahmudi. 2007. Manajemen Kinerja Sektor Publik. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
Moenir.1992,Manajemen Pelayanan Umum. Jakarta : Bumi Aksara
Moenir.1992. Pendekatan Manusia dan Organisasi Terhadap Pembinaan Kepegawaian. Jakarta: Haji Mas Agung.
Moenir. 2001, Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia, Bumi Aksara, Jakarta.
Nasution, M. N.,2001, Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Management), Jakarta: Ghalia Indonesia.
Pasolong, Harbani, 2007, Teori Administrasi Publik, Alfabeta, Bandung
Pasolong, Harbani.2013.Kepemimpinan Birokrasi. Bandung : CV.Alfabeta.
Rahmayanty, Nina. 2010. Manajemen Pelayanan Prima. Yogyakarta: Graha Ilmu
Ratminto & Atik Septi Winarsih. 2005.Manajemen Pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ratminto & Atik Septi Winarsih. 2006. Manajemen Pelayanan. Jakarta: Pustaka Pelajar.
Sampara, Lukman. & Sugiyanto. 2001. Pengembangan Pelaksanaan Pelayanan Prima. Jakarta: STIA LAN Press.
Siagian, Sondang P. 1994. Organisasi, Kepemimpinan, Perilaku Administrasi. Jakarta: CV. Haji Mas Agung.
Sinambela, Lijan Poltak. 2006. Reformasi Pelayanan Publik Teori, Kebijakan, dan Implementasi. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Sugiyono. 2000. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutopo, 2002.Pelayanan Prima, Yogyakarta: Lembaga Administrasi Negara-RI.
Tjiptono, Fandy, 2004. Strategi Pemasaran, Edisi 2,Yogyakarta: Penerbit Andy
Waluyo, 2007, Manajemen Publik (konsep, Aplikasi dan lmplementasinya dalam pelaksanaan Otonomi Daerah), Mandar Maju, Bandung
Widodo, Joko, 2001, Good Governance, Surabaya: Insan Cendekia.
Zeithaml, V.A., A. Parasuraman , And L.L Berry, 1990. Delivering Quality
Service. New York: The Free Press
Dokumen Lain
Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 63 Tahun 2003tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik
Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara No./KEP/25//M.PAN/2/2004
Peraturan Daerah Kabupaten Pangandaran Nomor 37 Tahun 2016 Tentang Retribusi Trayek
Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia Nomor PM 15 Tahun 2019 Tentang Penyelenggaraan Angkutan Orang Dengan Kendaraan Bermotor Umum Dalam Trayek
Peraturan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 101 tahun 2014 tentang Perhitungan Dasar Pengenaan Pajak Kendaraan Bermotor dan Bea Balik Nama Kendaraan Bermotor Tahun 2015
Undang-Undang Nomor 22 tahun 2009 tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan
Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009
Sumber Internet
https://pelayananpublik.id/2019/07/13/pelayanan-publik-pengertian-karakteristik-hingga-tujuannya/