Pengaruh Endorsment dan Influencer Instagram Terhadap Keputusan Pembelian
Pada Aplikasi Shopee di We Craft Style Banjar
Abstract
This research aims to analyze the influence of Instagram endorsements and influencers on purchasing decisions on the Shopee application. The research method used is a survey by distributing questionnaires to customers and followers of We Craft Style Banjar. And the research approach used is a quantitative approach using primary data and random sampling techniques with 96 respondents. The statistical method used is multiple linear regression analysis. The research results show that Instagram endorsements and influencers have a significant influence on purchasing decisions on Shopee. Factors such as influencer credibility, content marketing, attractiveness, and social interactions are proven to play a major role in influencing consumer decisions. These findings provide practical implications for e-commerce companies to more effectively utilize influencer marketing as a marketing strategy. The coefficient of determination (R²) is the result of squaring the correlation value, which in this case is 0.625. This means that 53.2% of the independent variable can be explained by the dependent variable. In other words, the independent variable has an influence of 62.5% on the dependent variable. The remaining 37.5% of the variation in independent variable results is explained by other factors outside the dependent variable. Based on simultaneous testing, it can be concluded that there is an influence of endorsements and Instagram influencers on purchasing decisions
References
Abdurahman (2015), Manajemen Strategi Pemasaran. CV Pustaka Setia. Bandung.
Afandi, A., Samudra, J. P., Sherley, S., Veren, V., & Liang, W. (2021). Pengaruh Endorsement Influencer Instagram Terhadap Keputusan Pembelian pada Generasi Z. Komunikologi: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi dan Sosial, 5(1), 15-28
Ambaryati Hartati (2019). Endorsment Sebagai Strategi Pemasaran Ditinjau Dari Etika Bisnis Islam (Studi Kasus: Hayu Olshop Metro). Fakultas Ekonomi dan Bisnis IAIN Metro. Skripsi
Arikunto Suharsimi. (2013) Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Arti Sukma Lengkawati (2021). Pengaruh Influencer Marketing Terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Elzatta Hijab Garut). S1 Manajemen. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Yasa Anggana Garut
As'ad dan Alhadid (2016). The Impact of Social Media Marketing on Brand Equity: An Empirical Study on Mobile Service Providers in Jordan, Review of Integrative Business and Economics Reseacrh, Vol. 3 No. 1 2014, hlm 316
Bilson Simamora (2003). Riset Pemasaran. Jakarta. Pt. Gramedia Pustak Utama Kotler dan Amstrong (2008: 7). Manajemen Pemasaran. Edii Milenium Dua. Jakarta: PT Indeks
Fashlatul Muslimah (2018). Pengaruh Sosial Media Marketing Instagram Terhadap Keputusan Pembelian Produk Fashion Dalam Pandangan Islam. Skripsi. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Skripsi.
Hariyanti, NT & Wirapraja, A. 2018. Pengaruh Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Modern. Jurnal Eksekutif Vol 15 No 1 (133-146). STIE IBMT Surabaya
Kotler Philip dan Lane Kevin Keller. (2016). Manajemen Pemasaran. Jilid 1 edisi ketigabelas. Jakarta: Erlangga
Kusuma, Aditya Halim Perdana. 2020. Brand Management: Esensi, Posisi, dan Strategi. Yayasan Kita Menulis.
Lengkawati, A. S., & Saputra, T. Q. (2021). Pengaruh Influencer Marketing Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Elzatta Hijab Garut). Prismakom, 18(1), 33-38
Muhidin dan Abdurrahman (2011). Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur dalam Penelitian. Bandung: Pustaka Setia
Mullins dan Walker (2010: 40), Manajemen Pemasaran Sutu Pendekatan Strategis dengan Orientasi Global Edisi 2 Jilid 1. Jakarta Erlangga
Nurul Wulan Maulidina (2022). Pengaruh Endorsment Terhadap Keputusan Pembelian Scarlett Whitening. FISIP Universitas Muhammdiyah Mataram. Skripsi
Perdana, Yoga & Suyana (2019). Bisnis Digital (Cara Mudah Bisnis di Era Industri 4.0). Jakarta. Penerbit Salemba Empat
Retno Sari (2021). Pengaruh Selebgram Endorsment Terhadap Minat Pembelian Pada Online Shop Melalui Media Sosial Instagram Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Followers Instagram @nunrizkypermata). Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Negeri Islam Negeri Raden Intan Lampung. Skripsi
Sangadji dan Sopiah (2013). Sangadji dan Sopiah Perilaku Konsumsi Pendekatak Praktis. Yogyakarta: Andi
Sudjana (2007). Metode Statistik. Jakarta: Rineka Cipta
Sugiyono (2012: 4). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R & D. Bandung: Alfabeta
Sumarwan, Ujang (2011). Perilaku Konsumen (Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran). Ciawi, Bogor. Ghalia Indonesia
Swastha (2002). Manajemen Pemasaran Moder. Yogyakarta. LibertyTjiptono (2008: 255). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Edisi Kedua Cet. Keenam, Andi Piblisher.